DiGi menyediakan banyak perkhidmatan seperti suara mudah alih,
internet dan perkhidmatan digital terutamanya memberi tumpuan kepada pelan
prabayar dan pasca bayar, pelan data internet dan juga perayauan dan
perkhidmatan panggilan antarabangsa (IDD). Terdapat dua jenis strategi sifat
perniagaan DiGi yang merupakan strategi yang rapi dan strategi menegak.
Tetapi fokus utama adalah kepada strategi rapi yang merupakan penembusan pasaran, pembangunan pasaran dan pembangunan produk manakala bagi strategi tegak ke hadapan integrasi. Bagi penembusan pasaran adalah terutamanya dalam untuk pertumbuhan bahagian pasaran di DiGi produk sedia ada untuk pasaran sedia ada dengan pemasaran yang lebih baik untuk menggalakkan lebih ramai pelanggan menghabiskan melalui peningkatan ganjaran dan perkhidmatan yang konsisten baik.
Pembangunan pasaran adalah lebih kepada memperkenalkan produk wujud tetapi untuk pasaran baru yang bermaksud kawasan geografi baru. Tumpuan kepada pasaran baru adalah pekerja asing baru atau yang berpotensi dan juga masyarakat luar bandar. Manakala bagi pembangunan produk adalah memberi tumpuan kepada pertumbuhan jualan dan keuntungan dengan meningkatkan perkhidmatan / produk semasa atau membangunkan yang baru dari pasaran sedia ada melalui usaha sama dengan penyedia penyelesaian lain.
2.2 Produk
Secara prinsipnya DiGi menyediakan pelbagai perkhidmatan komunikasi mudah alih bukan sahaja suara mudah alih, tetapi juga menyediakan internet dan digital perkhidmatan yang biasanya memberi tumpuan kepada pelan prabayar dan pasca bayar, pelan data internet dan juga perayauan dan perkhidmatan panggilan antarabangsa (IDD). Beberapa produk DiGi yang terutamanya di telefon bimbit DiGi Prepaid, DiGi Internet (Broadband, 3G & WiFi), DiGi smart plan, DiGi Bussiness, DiGi Easy, DiGi Happy, DiGi Best, BlackBerry, Telefon, 4G LTE MobiFi dan banyak lagi.
Seperti di bawah menyatakan bahawa Ringkasan Sejarah DiGi kerana
ada peristiwa yang lebih besar yang telah berlaku di DiGi dari permulaan masa
di sepanjang jalan daripadanya operasi pertama.
1995 - 1st Malaysian Telco mengendalikan rangkaian selular digital
sepenuhnya.
1998 - 1st pembekal prabayar di Malaysia.
2000 - Alliance dengan Telenor Antarabangsa.
2002 - 1st Telco di Malaysia menawarkan GPRS (General Packet Radio
Services).
2003 - Pelancaran EDGE (Data Dipertingkat bagi Evolusi Global) di
Malaysia.
2005 - DiGi set untuk spektrum 3G.
2007 - Pelancaran D'House (DiGi.Com Berhad ibu pejabat).
2010 - Kerjasama Rangkaian Advanced dengan Celcom.
2013 - Memperkenalkan DiGi 4G LTE (Long Term Evolution).
2015 - ulang tahun ke-20. Pelancaran logo baru.
2.4Pencapaian
Kerana ia adalah operasi yang luar biasa dalam pasaran tempatan
bagi yang panjang 25 tahun, bilangan anugerah dan pengiktirafan yang telah
dicapai oleh DiGi yang tidak boleh meletakkan semua itu dalam laporan ini.
Menyatakan di sini adalah beberapa pencapaian terbesar yang DiGi dicapai yang
bernilai menyebut adalah bahawa di mana ia telah mendapat pengiktirafan yang
tidak dapat dilupakan dari Wall Street Journal Asia seperti tahun ketiga
berturut-turut "Syarikat Paling Dikagumi Malaysia bagi Inovasi" pada
200 Syarikat Paling Dikagumi di Asia 2009. Selain itu, pada tahun 2014 DiGi
telah disenaraikan sebagai 100 Forbes "Syarikat paling Inovatif di
Dunia" di mana ia adalah satu-satunya entiti Malaysia dan juga
satu-satunya operator telekomunikasi Asia dalam senarai itu yang
benar-benar sesuatu yang boleh dibanggakan.
2.4 Persaingan pasaran
Terdapat dua syarikat rangkaian GSM di Malaysia: Celcom Axiata
Berhad (anak syarikat Axiata) dan Maxis Berhad. Kedua-dua Celcom dan Maxis
mempunyai lesen untuk beroperasi GSM 900 MHz dan GSM 1800 MHz. Terdapat empat
penyedia perkhidmatan 3G, dengan U Mobile menjadi pemegang lesen keempat
sebagai tambahan kepada DiGi, Celcom dan Maxis. Di bawah syarat-syarat
penguntukan spektrum, pemegang lesen 3G dikehendaki menawarkan akses kepada
rangkaian 3G mereka kepada MVNO (operator rangkaian maya mudah alih). Pada masa
ini, Celcom menyediakan akses 3G / 2G kepada beberapa MVNO melalui perjanjian
perayauan dan Maxis mempunyai perayauan perjanjian 2G dan 3G dengan U Mobile.
Kedua-dua Maxis dan Telekom Malaysia telah melancarkan
perkhidmatan 3G mereka pada separuh pertama tahun 2005. U Mobile melancarkan
perkhidmatan 3G pada separuh kedua tahun 2008. Pada 31 Mac 2013, DiGi adalah
pengendali mudah alih ketiga terbesar di Malaysia, dengan pelanggan yang
dianggarkan bahagian pasaran sebanyak 26%. Sementara itu, Maxis mempunyai
bahagian pasaran yang dianggarkan sebanyak 32% dan Celcom mempunyai unjuran
bahagian pasaran 31%. U Mobile dan pengusaha kecil lain yang termasuk MVNO dan
Interoperability Seluruh Dunia bagi Akses Gelombang Mikro (WiMAX) mempunyai
bahagian pasaran yang dianggarkan sebanyak 11%.
Pada Disember 2012, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia
mengumumkan peruntukan jalur spektrum 2600 MHz untuk industri telekomunikasi.
Sebanyak lapan syarikat telah diberi akses kepadaband untuk penyediaan
perkhidmatan LTE yang berkaitan. Syarikat-syarikat ini termasuk Celcom, DiGi,
Maxis, Packet One Networks, Puncak Semangat, REDtone Marketing, U Mobile dan
YTL Communications.
2.5 Rangkain dan Lesen
DiGi kini memegang lesen NFP dan lesen NSP, kedua-duanya adalah
sah sehingga Januari 2015, dan lesen Pemberi Perkhidmatan Aplikasi (ASP), yang
diperbaharui setiap tahun. Lesen-lesen ini adalah berkesan teknologi dan
perkhidmatan neutral. Pemegang lesen boleh memohon untuk pembaharuan lesen
individunya sebelum tamat tempoh.
DiGi mengendalikan rangkaian 2G, menggunakan spektrum 1800 MHz
band dan spektrum juga terhad dalam jalur MHz GSM 900. DiGi telah diberikan
spektrum dalam jalur spektrum 2100 MHz, tamat April 2018, yang merupakan asas
untuk rangkaian 3G.
Menteri Malaysia Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, atas syor
oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), mempunyai kuasa
untuk meluluskan pembaharuan lesen individu. Pada Disember 2012, 2 × 10 MHz
spektrum 2600 MHz telah diperuntukkan kepada DiGi bagi penyediaan perkhidmatan
berkaitan LTE dengan tarikh pelancaran sasaran pada akhir Q2 2013. 2600
peruntukan MHz spektrum sah dari 1 Januari 2013 hingga 31 disember 2017. dalam
usaha untuk memberikan perkhidmatan LTE dengan cara yang paling berkesan kos,
DiGi bertujuan untuk membebaskan-up dan ladang semula sedia ada spektrum 1800
MHz untuk liputan LTE lebih luas samping bertawakal kepada 2600 MHz spektrum
bagi keupayaan LTE di kawasan padat dengan penduduk.
2.6 Visi, Misi dan Nilai
Vision
Visi kami adalah untuk menjadi sebuah syarikat yang sentiasa
'Menukar Permainan. Kami melakukan ini dengan sentiasa menolak sempadan,
menentukan standard baru, dan memastikan penambahbaikan berterusan dalam semua
bidang perniagaan kami.
Mission
Kami memberikan Internet untuk semua sebagai sebahagian daripada
komitmen kami untuk membina Malaysia yang disambungkan - membolehkan akses
kepada perkhidmatan Internet mudah alih dan aplikasi dengan menawarkan
pelanggan kombinasi yang betul peranti dan harga nilai, serta pengalaman
penggunaan terbaik.
i. Pastikan Janji
Kami mengambil pemilikan untuk menyampaikan kepada matlamat dan
tanggungjawab kita, dan bangga memandu kualiti dalam semua yang kami lakukan.
ii. Make It Easy
Kami berhasrat untuk kesederhanaan dalam cara kita bekerja, dan
dalam menawarkan produk dan perkhidmatan yang mudah untuk difahami dan mudah
untuk digunakan.
iii. menghormati
Kami berfikiran terbuka dan profesional dalam kelakuan kita, dan
menghargai perbezaan budaya, pendapat, dan pandangan.
iv. menjadi Inspiring
Strategi
cita-cita strategik bagi perniagaan telekomunikasi
Mengekalkan kedudukan yang kukuh dalam komunikasi dan perkhidmatan
sambungan masih menjadi keutamaan dalam jangka pendek dan sederhana. Untuk
menyampaikan aspirasi kami ke atas pertumbuhan, pembentukan nilai dan kedudukan
runcit yang dikekalkan dalam perkhidmatan komunikasi dan perhubungan, kami
telah menubuhkan tiga cita-cita strategik bagi 2015-2017.
Internet untuk semua
Telenor percaya peningkatan ARPU akan menjadi pemacu pertumbuhan
yang penting dalam tempoh strategi. Melalui Internet Untuk Semua - cita-cita,
kita akan bertujuan untuk meningkatkan pendapatan untuk semua pengguna melalui:
i. penggunaan membolehkan
ii. merangsang penggunaan
iii. Pengewangan penggunaan data.
Disayangi oleh pelanggan
Telenor sedang mengalami tepu pertumbuhan pelanggan di sebahagian besar pasarannya. Untuk mencapai atas pertumbuhan industri dengan menolak ke hadapan, Telenor mempunyai untuk mengukuhkan hubungan dengan pelanggan semasa kami, dan menjadikan mereka promoter perkhidmatan kami. Untuk menjadi disayangi oleh pelanggan kita perlu mempunyai pemahaman pelanggan yang kuat, menjadi sebuah organisasi yang prihatin, menyampaikan perkhidmatan dan produk yang dihargai, dan untuk menawarkan pengalaman titik sentuhan yang unggul.
Telenor sedang mengalami tepu pertumbuhan pelanggan di sebahagian besar pasarannya. Untuk mencapai atas pertumbuhan industri dengan menolak ke hadapan, Telenor mempunyai untuk mengukuhkan hubungan dengan pelanggan semasa kami, dan menjadikan mereka promoter perkhidmatan kami. Untuk menjadi disayangi oleh pelanggan kita perlu mempunyai pemahaman pelanggan yang kuat, menjadi sebuah organisasi yang prihatin, menyampaikan perkhidmatan dan produk yang dihargai, dan untuk menawarkan pengalaman titik sentuhan yang unggul.